Дидо от D2 „В час по интелектуална собственост“: Творецът е наистина успешен, когато защитава идеята си

Каква е разликата между кавър и адаптация на песен? Трябва ли да уредим авторските си права, ако искаме да направим YouTube пародия на хит? Защо музиката на U2 никога не звучи в реклами? Това бяха част от въпросите, на които възпитаниците от Националната гимназия по приложни изкуства „Свети Лука“ получиха отговори „В час по интелектуална собственост“. Образователният проект на Българска асоциация на музикалните продуценти (БАМП) срещна бъдещите творци с музикалния продуцент Станислава Армутлиева, фронтменът на една от най-обичаните бг банди  – Деян Каменов-Дидо от D2, и юристът Десислава Матева. След събитието Дидо отдели време за снимки, автографи и разговор с дванадесетокласниците, част от които се подвизават в училищната пънк банда „Фройд“.

Седнали удобно на пода над 70 деца посрещнаха с аплодисменти Дидо, а часът започна с кратка презентация, разясняваща що е то авторското право и кои са основните сегменти в музикалния бизнес. „Всичко в днешния свят става много визуално и това, което вие произвеждате като графични дизайнери, художници или скулптори, ще се реализира на много полета. Пазете творбите си, мислете на кой ги давате и при какви условия. И най-важното  - не се отказвайте от правата си, дори да е трудно, да ви изглежда административно досадно, или да изисква юридически разход. Правата са плътта на вашето творческо бъдеще.“, апелира Саня. Като модератор на срещата тя се обърна към присъстващите и като към ползватели на защитено съдържание. „Скоро вие ще навлезете в един турбулентен бизнес контекст като творци и със сигурност ще ви заболи, ако някой снима с телефона си ваша картина и я използва за обложка, без да ви попита. Дигиталният свят е направил всичко толкова достъпно – месечният абонамент за Spotify е по-евтин от два билета за кино.“, обясни Армутлиева.

Дидо от D2 посъветва учениците да бъдат внимателни с разпространението на творбите си. „Докато не завърша един проект, не го показвам на никой друг. Да речем, че имам песен на диктофона,  и я пусна на приятел по мейл да я чуе. След седмица той реши да я издаде и казва  „Аз съм автор!“. После снима видео, което започва да трупа гледания, и на практика си гарантира приход за моя сметка. Какво правим тогава? Бъдете внимателни, регистрирайте  навреме репертоара си в дружества като Музикаутор и Профон. Те следят пазара за лицензиране на музика и се грижат да получите достойно възнаграждение за труда си, независимо дали парчето ви е звучало по телевизията или в търговски обект.“, обясни музикантът. „Творецът е наистина успешен, когато защитава идеята си.  Когато я реализираш, никой няма право да ти я пипа или променя.“, категоричен е Дидо.

Адвокат Деси Матева акцентира върху подписа като признак за авторско право върху художественото произведение. „Морално право на всеки автор е да бъде кредитиран. Подписвайте картините си и знайте, че никой няма право да използва дори фрагмент от тях с търговска цел, без да е поискал разрешението ви.“, каза Матева.

Във вторият си етап кампанията на БАМП „В час по интелектуална собственост“ ще обхване и музикалните училища в страната.